Wij ondernemers kennen allemaal het probleem. We willen groeien, groeien en nog meer groeien. Maar soms zien we niet hoe. Sta jij ook op dat punt? Ik heb meerdere keren op dat punt gestaan en ben me dus steeds meer bewust gaan worden wat het belang van groeikapitaal is. Want met groeikapitaal, laat jij je bedrijf tot grotere hoogtes groeien en dat willen we allemaal. Speciaal voor de ondernemers met torenhoge ambities, schrijf ik deze maand hier een blog over. Lees snel verder hoe jij ook je bedrijf kunt laten groeien.

Wat is groeikapitaal?

Groeikapitaal wordt ook wel groeigeld genoemd en het wordt gebruikt om een bedrijf naar de volgende fase te loodsen. Het zorgt ervoor dat de ondernemer financiering heeft om het bedrijf te laten groeien. Dit kan op verschillende manieren zoals:

  • Het vergrootten van het aantal werknemers
  • De productielijn op te schalen
  • Een buitenlandse markt betreden

Zo bereikt het bedrijf met groeikapitaal de volgende fase; de groeifase genaamd. Deze groeifase bestaat uit een vroege groeifase en de groeifase zelf. Voor beide fases is er groeikapitaal nodig en dan met name in de vroege groeifase aangezien er dan nog geen winst wordt gemaakt. Wanneer het bedrijf in de groeifase zit moet er ook nog meer groeikapitaal beschikbaar gemaakt worden. Dit kun je bijvoorbeeld via een participatiemaatschappij verkrijgen.

Investeerders

Zoals ik al zei kun je groeikapitaal vergaren via een participatiemaatschappij. Een participatiemaatschappij is een (al dan niet commercieel) bedrijf dat andere bedrijven financiert door daar een aandeel in te nemen en zich doorgaans ook actief met het beleid van dat bedrijf bemoeit. Het is vaak een betrouwbare manier om aan groeikapitaal te kopen. U kunt zelf natuurlijk ook op zoek gaan naar investeerders.

Doelstellingen

Voordat u het groeikapitaal aanvraagt, kunt u het beste een plan maken met waar u naar toe wil met uw onderneming. Doe dit aan de hand van een aantal revelante KPI”s met bijbehorende doelstellingen. U kunt het groeikapitaal voor de volgende dingen inzetten:

  • Voor meer werknemers
    De eerste investering met groeikapitaal wordt vaak in een verkoper/salesmedewerker gestopt. Om het bedrijf te laten groeien, zal er in eerste instantie meer producten en/of diensten verkocht moeten worden.
  • Voor marketing
    Groeikapitaal gebruiken voor marketingactivisten is ook een veel gedane investering. Een bedrijf dat nieuw op de markt is zal veel lawaai moeten maken om onder de aandacht van klanten te komen
  • Voor efficiënte/grotere aantallen
    Groeien betekent niet altijd meer. Een efficiëntere productielijn kan ook voor groei zorgen. Maar bij een dienstverlenend bedrijf kan een groter aantal verkochte pakketten daadwerkelijk voor groei zorgen.
  • Voor internationale expansie
    De ultieme groeistap voor ondernemers is de stap van internationale expansie. Nederland blijft relatief gezien een klein land in de wereld. Een buitenlandse markt betreden kan daarom voor forse groei zorgen.

Wees daarom helder in uw doelstellingen, dan heeft u de eerste stap al gezet. Ik wens u veel succes met het doen groeien van uw onderneming. Velen zijn u al voorgegaan!